...szkoła powinna być strażnikiem i gwarantem neutralności światopoglądowej i wyznaniowej; zadaniem szkoły jest uczyć i kształcić, a nie umacniać wiarę i formować - od tego są duchowni; w szkole nie powinno być miejsca dla nauki praktyk Buddy, Jezusa, Śiwy, Kryszny, Mahometa, Abrahama i innych bóstw, chyba że w kontekście dyskusji o religioznawstwie, filozofii albo etyce. W szkole nie powinny odbywać się żadne uroczystości religijne, obrzędy, rytuały - ich miejsce jest w świątyniach... (Anonimowy Czytelnik)

piątek, 30 października 2015

Kto się boi tęczy? - przedstawienie w ramach projektu Równa Szkoła. Poznaj, aby zrozumieć.

zdjęcia
https://www.youtube.com/watch?v=JgubTGTsREg
Pajacyk Nosalek
https://www.youtube.com/watch?v=YVXn4hz7EEc
O królu i kruku
https://www.youtube.com/watch?v=W5NkMj0e65k
Kto się boi tęczy?
https://www.youtube.com/watch?v=PpB7TNquAQQ


Cała szkoła mieniła się jej wszystkimi kolorami. Nie tylko było kolorowo, ale były również plakaty przeciw mowie nienawiści, wulgaryzmom i bójkom w szkole.
Pajacyk Nosalek rozpoczął przedstawienie. Miał długi nochal i nie zawsze mu było z tym dobrze, ale spotkał wytartego Misia – Krzysia, który także nie cieszył się popularnością, bo dzieci, jak to dzieci miały inne zajęcia. Dziewczynki budowały samochodom swoich lalek garaże i autostrady i karmiły je ciasteczkami z plasteliny upieczonymi przez chłopców.

„Krrra zatrzepotał z niedowierzaniem skrzydłami.
– Co? Mam się ożenić z czarną, nastroszoną kuczką z zachrypniętym głosem?”.Chwilę później sen o uciekającym torcie czekoladowym przerwał dobijający się do okna kruk. Mały Król, mimo wczesnej pory, przywitał gościa. [ten fragment scenariusza został oparty na bajce „O małym Królu i kruku”]. Kruk był nieszczęśliwie zakochany, a wszystko dlatego – tak sądził – że jest czarny. Szukał szczęścia u białej róży, chciał się oświadczyć kolorowej papużce, ale oburzył się, gdy król zaproponował mu pannę kruczkę.
Przewrotne zakończenie, bo nikt nie jest wolny od uprzedzeń. Następna część była już wygłaszana przez dzieci bez kukiełek. [Wykorzystano fragmenty książki: Mamadou Diouf, Mała Książka o rasizmie, wydawnictwo Czarna Owca.]
uczeń 1: Nie powinno oceniać się nikogo przez wygląd, hobby czy nawet pochodzenie. Każdy człowiek jest wyjątkowy.  To, że nie jest taki jak wszyscy dookoła to chyba dobrze…
uczeń 2: Wyobraźmy sobie świat, w którym każdy jest taki sam, każdy ma taki sam ubiór czy zainteresowania, nuUUUUUUUUda.
uczennica 3: Powinno się poznać charakter drugiej osoby, a nie mówić, że jest on taki zły jak nawet się go nie zna. Pamiętajmy o tym, że pozory mylą. Lepiej osobiście poznać jakąś osobę niż obrażać ją od tak sobie. Uczmy się tolerancji i szacunku do innych ludzi.
uczennica 4: Kochani. Pamiętajcie, że złe, lekceważące lub agresywne traktowanie drugiej osoby tylko dlatego, że jest innej niż nasza narodowości, rasy, religii, jest stara lub bardzo młoda, ma jakąś niepełnosprawność lub jest otyła, nazywamy dyskryminacją.
uczeń 6: Człowiek nie wybiera, w jakim kraju się urodził, jakiej jest rasy, płci, ile ma lat, czy jest piękny czy brzydki, zdrowy czy chory. Złe traktowanie ludzi  tylko z tych powodów nazywamy DYSKRYMINACJĄ.
uczennica 7: Pamiętajcie! Kiedy widzicie, że ktoś jest źle traktowany, nawet najmniejszy wasz gest może mu bardzo, bardzo pomóc!
[dzieci ucharakteryzowane wyszły na scenę]
uczennica 1: Mam rude włosy, Mam piękne rude włosy i jestem prawdomówna.
uczeń 2:  A ja noszę okulary i świetnie mi z tym, a na dodatek gram w piłkę nożną, lubię pływać i jestem najlepszy w   FIFĘ.
uczennica 3: A ja nie chodzę na religię. W czasie wolnym jestem wolontariuszką w schronisku dla psów. Uwielbiam zwierzaki spędzam z nimi mnóstwo czasu.
uczennica 4: Ja mam inny kolor skóry od większości moich kolegów i koleżanek. Bardzo lubię czytać książki a najbardziej komiksy. Jeden z nich nawet sama narysowałam.
uczennica 5: Mam blond włosy and I speak English, Russian and German. I am very smart and clever. I can swim, dance and sing. What about you?
uczeń 6: Moi rodzice nie mają zbyt wiele pieniędzy, ale nasz dom jest zawsze pełen gości i mam wielu przyjaciół.
uczeń 7: Moi rodzice mają więcej pieniędzy, niż potrzebujemy, więc pomagamy domom dziecka
(dzieci wchodzą z plakatem i chórem odczytują jego treść – robi wrażenie)

INNY NIE ZNACZY GORSZY,
RÓŻNORODNOŚĆ JEST POTRZEBNA
JESTEŚMY RÓŻNI, ALE TO RÓŻNORODNOŚĆ TWORZY PIĘKNO
Uczennica 1: CZY JEST COŚ PIĘKNIEJSZEGO OD TĘCZY?
Uczeń 2: PRZECIEŻ TO ONA ZAJMUJE WAŻNE MIEJSCE WE WSZYSTKICH KULTURACH  I  LEGENDACH ponieważ   JEST SAMYM  PIĘKNEM! JEDNOBARWNI LUDZIE CHCĄ TO WSZYSTKO ZNISZCZYĆ!
Uczeń 3: GDYBYM MÓGŁ WYBIERAĆ… WYBRAŁBYM WSZYSTKIE JEJ KOLORY z nie tylko fiolet, czerwony albo żółty
Uczeń 4: To wspaniałe zjawisko od wieków fascynuje ludzi właśnie dlatego, że jest wielobarwne, kolorowe,
TĘCZA SYMBOLIZUJE RÓŻNORODNOŚĆ I niech tak pozostanie. Kropka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz